Zpráva o činnosti ČSTS za volební období 17.9.1995 - 25.9.1999
Stav byl charakterizován zprávou prezidenta, ekonoma a dozorčí rady, kterou schválilo VS dne 17. 9. 1995. VS zvolilo nové vedení svazu, přijalo zásady doplnění dokumentů svazu a potvrdilo nasměrování celé naší organizace do oblasti sportu.Usnesení tohoto VS uložilo novému vedení v jednotlivých oblastech činnosti zejména: Směrování většiny úkolů do organizační oblasti ukazovalo, že naše organizace v té době nebyla na úrovni, kterou si vyžadovalo naše nové postavení vůči státní správě a organizacím v oblasti sportu. Velmi rozdílná úroveň činností divizních orgánů ztěžovala činnost v oblasti organizační, ekonomické i vzdělávací. Činnost placeného sekretariátu ve Slaném byla dobrá, ale ukazovalo se , že je třeba rozšířit poskytované činnosti a služby. Základ informačního systému tvořily Taneční noviny, které si získávaly oblibu u naší taneční veřejnosti a položily základ informačního systému ČSTS. V soutěžní oblasti byla situace poměrně stabilizovaná. Systém postupových soutěží vyhovoval, osvědčovala se i Taneční liga. Mistrovství ČR se začala konat i v nižších věkových kategoriích, což podpořilo zájem o tancování mladších generací. Slibně se začínala rozvíjet právě oblast práce s mladými generacemi, což položilo základ našim současným mezinárodním úspěchům. V metodické oblasti zavedený systém licencí pro funkcionáře a porotce včetně navazujících školení odpovídal době. Jeho výhodou bylo jasné vymezení podmínek a zrovnoprávnění všech zájemců o tyto činnosti, nevýhodou bylo byly poměrně měkké podmínky pro získání licencí porotců. Sporným bodem v činnosti soutěžní a metodické (odborné) komise byly nevyjasněné pravomoci a oblasti působení. V mezinárodní oblasti byla situace podobná úrovni našich výsledků na zahraničních soutěžích. Úspěchem pro nás byly výsledky na úrovni účasti ve čtvrfinále (24). V diplomatické oblasti trpěly naše jednání minimem u nás pořádaných mezinárodních soutěží a nedostatečnou jazykovou znalostí našich funkcionářů a porotců. Naší pravidelnou účastí na GM IDSF jsme však udržovali kontakty na této úrovni a uzavřené smlouvy o tzv. "malém pohraničním styku v soutěžní oblasti" se sousedními členy IDSF vytvářely potřebný základ pro budoucí rozšíření této aktivity. Celkově je možné hodnotit tuto dobu jako správné nasměrování činnosti ČSTS a stanovení základních cílů. Hlavním cílem celé činnosti ČSTS v uplynulém období bylo vytvořit prostředí, které Celý ČSTS prošel v uplynulém volebním období několika důležitými milníky. Po nasměrování do oblasti sportu, o kterém bylo rozhodnuto ještě v minulém volebním období (přijetím do ČASPV 11. 5. 1994) bylo nutno navázat nové kontakty ve státním a sportovních orgánech. Tato činnost vyvrcholila přijetím do Českého olympijského výboru 9. 4. 1996. Těmito kroky bylo definitivně určeno naše postavení ve společnosti a zařazení do systému státních dotací. Rostoucímu zájmu o taneční sport a prostředkům, které jsme začali spravovat, bylo nutno přizpůsobit i naši organizaci. V naši vnitřní organizaci bylo nutno přejít od amatérsky vedené ZUČ k profesionálně, nebo alespoň poloprofesionálně vedeným činnostem a agendám. Toto bylo hlavním smyslemmimořádného valného shromáždění v Praze dne 22. 6. 1999. Nový přístup k našemu tanečnímu oboru podstatně zaktivizoval činnost tanečních klubů, což si vyžádalo zavedení tzv. kolektivního členství a tím i nutnost zavedení pravidel pro pohyb našich členů mezi kluby. Vztah našeho svazu k mezinárodnímu prostředí tanečního sportu je dán našim členství v IDSF. Naše postavení je velmi úzce spojeno s kvalitou našich párů a formací a právě díky jim se v závěru tohoto volebního období podstatně zlepšilo. Český taneční sport získal velmi dobrý zvuk v soutěžní oblasti. Naše iniciativa v činnosti evropské komise pro pravidla (Odstrčil, Henzély, Filgas, Krtička J.) a na GM IDSF toto postavení postupně zlepšovala. Dobré vztahy byly navázány s generálním sekretářem IDSF panem R. Hubertem a sportovním ředitelem panem H. Spaekerem, což vedlo k tomu, že naši porotci začali být nominováni na soutěže IDSF ve větším počtu. Finanční podporou a dobrou organizační přípravou naši účasti na školení porotců IDSF v Moskvě (1997) a podporou českých porotců s porotcovskými licencemi WD&DSC pro školení v Bratislavě (1999) se nám podařilo zvýšit počet porotců s licencemi IDSF na 14 (z toho 4 licence A - tj. pro MS). Postavení ČSTS vůči státním orgánům a orgánům tělovýchovy se neustále vyvíjí a mění se i státní politika v této oblasti. ČSTS je členem jedné ze zastřešujících sportovních organizací - ČASPV. Tato organizace je akcionářem Sazky a.s. a tím je zajištěna dotace pro členskou základnu. ČSTS je dále Českého olympijského výboru a Rady sportovní reprezentace při Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Tímto spojením je zajištěna státní finanční podpora reprezentace. Na základě dosahovaných výsledků reprezentace a vybudovaných kontaktů jsme byli zařazeni do první skupiny nejvýše podporovaných sportů (35 sportů). ČSTS se také stalo zakládajícím členem Federace sportovních organizací, která však přestala vyvíjet činnost. Na základě smlouvy o sdružení se stala naší přidruženou organizací ČMTO. Toto spojení je v počátečním stádiu a nelze zatím hodnotit jeho výsledky. Celé volební období vedení ČSTS pracovalo na podstatné změně charakteru naší organizace. Snahou bylo zprofesionalizovat ekonomickou a evidenční činnost a vybudovat tzv. obslužnou strukturu, která umožní využívat iniciativu dobrovolných funkcionářů a přitom na ni nebýt odkázán. Potřebné legislativní úpravy byly provedeny na mimořádném VS v roce 1997. Na jejich podkladě byla vybudována síť hlavního a pěti oblastních sekretariátů a bylo zahájeno etapovité budování informačního systému (IS) ČSTS. Činnost hlavního sekretariátu se postupně vyvinula v sekretariát pro zahraničí a veškerou tíhu administrativní práce pro členskou základnu převzaly oblastní sekretariáty. Současně se vznikem sítě oblastních sekretariátů byla uzavřena řada smluv se spolupracujícími firmami v oblasti účetnictví, daňového a právního poradenství, zajišťování datových služeb atd. Přesný výčet je uveden v příloze č. 4. Činnost OS podstatně zkvalitnila zajištování všech služeb pro členskou základnu a vytvořila potřebnou základnu pro oběh finančních prostředků. IS postupně zahrnul členskou evidenci a placení členských příspěvků, rozdělování dotací na kluby a divize, evidenci soutěží a výsledků ze soutěží, evidenci a vydávání licencí, . Jako první v celém tanečním světě jsme přešli na používání identifikace pomocí čárového kódu. Po odstranění počátečních nedostatků se tento systém ukázal jako velký krok vpřed ve všech evidencích včetně registrace na soutěžích. Do systému byly postupně zapojeny všechny oblastní sekretariáty, hlavní sekretariát, zpracovatel soutěžní databáze, vedoucí soutěžní a licenční komise. Systém poskytuje kromě veškeré evidenční činnosti i týdně aktualizované databáze pro soutěže. Součástí IS se staly i TN a nový informační fenomén - Internet. Pro usnadnění a zlevnění komunikace byli členové VR a sekretariáty vybaveny e-mailovými schránkami a ČSTS zřídilo svoji vlastní webovou stránku, která patří svým obsahem i zpracováním k nejzajímavějším a nejsledovanějším v celém tanečním světě. V průběhu celého volebního období byla činnost svazu řízena presidiem složeným z předsedů divizí nebo jimi jmenovaných zástupců a výkonnou radou, která byla včetně náhradníků zvolena na minulém VS. Přehled účasti jednotlivých zástupců divizí na činnosti presidia a nejdůležitější řešená problematika je uvedena v příloze č. 2. Výkonná rada pracovala od svého zvolení ve složení P.Odstrčil - president, P. Barnat - vicepresident, K. Řídel - ekonom, I. Henzély - vedoucí odborné/metodické komise, J. Krtička - vedoucí soutěžní komise, A. Dvořák - vedoucí komise dětí a juniorů, J. Klon - člen. V roce 1997 se členství ve VR vzdal J. Klon. Začátkem roku 1998 došlo k přerozdělení funkcí a z VR odstoupil K. Řídel. Na uvolněná místa byli kooptováni náhradníci VR M. Němeček a J. Ševčík. V závěru volebního období tedy VR pracovala ve složení: P.Odstrčil - president, P. Barnat - vicepresident a ekonom, I. Henzély - sekretář pro zahraničí, A. Dvořák - vedoucí soutěžní komise, M. Němeček - vedoucí metodické a licenční komise, J. Ševčík - public relation, J. Krtička - člen. Provedené změny přispěly k zaktivizování činnosti VR. Dozorčí rada pracovala po celé období ve složení: J. Komeda - předseda, Z. Řeřábek, J. Šrejber. Kromě komisí soutěžní, metodické a dětí a juniorů, byly postupně ustaveny komise legislativní, licenční, certifikační, smírčí a disciplinární. Tyto komise vyvíjely svoji činnost v souladu se vznikajícími potřebami a přesné vymezení jejich působnosti a pravomocí vzniklo teprve v závěru volebního období a je třeba je považovat ještě za nedokončené. Činnost v této oblasti byla řízena soutěžní komisí, která kromě agend schvalování propozic soutěží a kalendáře akcí, zpracovávala návrhy na úpravy soutěžního řádu (včetně zapracování úprav dle návrhů IDSF), návrhy na konkursní přidělování pořadatelství soutěží tříd M a A a obsazení porot pro mistrovství ČR. Obsazování porot pro MČR byl dlouhodobým problémem. Poslední rozdělení pravomocí a odpovědností přineslo zatím nejvhodnější model, tj, z okruhu porotců jmenovaných metodickou komisí navrhuje soutěžní komise ke schválení presidiu poroty pro konkrétní soutěže. Soutěžní oblast se nebývale rozrostla díky rozšíření soutěží v ostatních věkových kategoriích. Vznik taneční ligy juniorů byl následován taneční ligou mládeže a taneční ligou seniorů a formací. Všechny nové kategorie TL, kromě TL formací jsou velmi úspěšné a mezi tanečními páry oblíbené. TL formací se ukazuje jako velmi nákladná pro taneční kolektivy a je těžké udržet formaci aktivní po celou taneční sezónu. Zavedení mistrovských soutěží v dalších věkových kategoriích bylo termínově velmi náročné a vynutilo si změnu celkové organizace. Soutěže jedné disciplíny byly od r. 1997 pro všechny věkové kategorie sloučeny do jedné velké akce. Kromě soutěže družstev a formací, které jsou dvoudenní, se ukázala organizace jednodenních akcí jako velmi zajímavá a vhodná. Růst počtu tanečních párů v nejvyšších třídách bylo nutné korigovat z hlediska úrovně i počtu a tak bylo zavedeno sestupování z tříd M (již je aplikováno) a A (první sestupy nastanou koncem roku 1999). V ostatních třídách zůstává v platnosti jednosměrný postupový systém. Zavedení centrální soutěžní evidence a vznik soutěžních databází vytvořilo poprvé možnost statistického zpracování údajů ze soutěžní oblasti. Pokusně byly zatím zpracovány statistiky počtu soutěží a účasti párů na soutěžích v členění podle kategorií, tříd a místa pořádání. Přidělování pořadatelských práv na postupové soutěže třídy A, soutěže TL a MČR na základě veřejného výběrového řízení přineslo zkvalitnění těchto soutěží. O pořadatelství těchto vrcholových soutěží je velký zájem. Podstatným přínosem je, že finanční tíha pořádání těchto soutěží se tímto přenesla na pořadatele, což v posledních letech znamená pro svaz fiktivní příjem řádově několik milionů korun ročně. Úspěchy našich párů ve světových soutěžích potvrzují správnost nastoupené cesty. Před několika málo lety jsme považovali postup našich párů z prvních kol na soutěžích IDSF za úspěch. V současné době se za minimum považuje postup do čtvrtfinále (24) a finálová umístění na soutěžích IDSF již nejsou vzácná. Činnost v této oblasti byla řízena odbornou komisí, později přejmenovanou na metodickou komisi (MK). MK se zabývala dlouhodobými úkoly v oblasti vzdělávání a přípravy porot a funkcionářů. Připravila řadu úspěšných seminářů s našimi i zahraničními lektory, vydala katalog (repertoár) figur a několik metodických materiálů. MK vytvořila a s ostatními partnery projednala systém jmenování porot pro MČR (viz kap.6) a připravila z historických materiálů potřebné podklady. Zajišťuje i agendy pro vydávání licencí. MK zajišťovala anotace z odborného zahraničního tisku (Tanzspiegel, International Dance News) a u důležitých materiálů též překlady. Návrhy MK na zřízení knihovny a odborného archívu nebyly akceptovány. MK připravila a uvedla do praxe nový vzdělávací systém ČSTS, který je postaven na víceletém studiu na VŠ a zahrnuje komplexní přístup ke všem licencím. Důraz je kladen na přiblížení se a pozdějším zapojení do obecného sportovního školství a vytvoření trenérského povolání. 8. Práce s mládeží Práce s mladými generacemi tanečníků byla zahájena již v předchozích volebních obdobích. Na tuto činnost navázala komise dětí a juniorů, která se kromě potřebných legislativních úprav zabývala též metodikou pro nejmladší kategorie. S růstem úrovně práce s dětmi a mládeží se ukázalo, že základ práce s těmito věkovými kategoriemi je stejný jako u dospělých a že je možné sloučit činnost této komise se soutěžní komisí a s metodickou komisí. Po posílení SK a MK o odborníky z KDaJ byla proto její činnost ukončena. Činnost v mládežnických kategoriích je z podstatné části založena na činnosti jednotlivých klubů a činnost svazu se omezila na vytvoření vhodného rámce. Za důležitý milník je nutno považovat vznik TL juniorů a mládeže, soutěží, které povýšily přezírané dětské tancování na nejvyšší úroveň a které nám nejen okolní státy závidí. Důležitým momentem se stalo zapojení rodičů do přípravy párů. 9. Reprezentace Činnost reprezentace je v současné době rozložená do několika úseků, ale spočívá hlavně v zajišťování účasti na statutárních soutěžích IDSF. Současná nominační pravidla odpovídají této praxi. Současná úprava nominačního řádu, který při jmenování reprezentace vychází i z výsledků na zahraničních soutěžích více splňuje požadavek, aby nás reprezentovaly skutečně nejlepší páry. Činnost reprezentace ale postrádá pevnější vedení a získávání větší finanční a materiálové podpory. I přes zvýšení státních dotací na reprezentaci, získané prostředky stačí na krytí cestovních nákladů vlastních reprezentantů. To je ale zcela nedostatečné v mladších věkových kategoriích, kde je potřeba zajišťovat i doprovody mladých sportovců. Proto svaz vyvíjí snahu posílit tuto oblast a připravil podmínky pro vytvoření realizačního týmu, který by zajistil potřebné zdroje i další nezbytné činnosti. Přes všechny nedostatky v této oblasti dosahované úspěchy v párových soutěžích i formacích nás posunuly do pozice světové taneční velmoci. Současné postavení našich "latinářů" ve světovém žebříčku nás staví v této disciplíně na druhé místo na světě (za Německem)! A mladé páry toto postavení ještě v některých kategoriích předstihují. Stejně neotřesitelná je i pozice našich špičkových formací. Pravidelné každoroční finále TK J. Calábkové na ME a MS ji řadí po bok těch absolutně nejúspěšnějších ve světovém měřítku. 10. Závěr Nastoupená cesta našeho svazu se ve většině oblastí potvrzuje jako správná. Takřka stoprocentně se podařilo splnit úkoly posledního VS (až na roční hodnocení činnosti funkcionářů) a posun v činnosti celého svazu je více než výrazný. Celé naše taneční hnutí získalo úplně jiné a výraznější postavení nejen v naší společnosti ale v celém světě tanečního sportu. Je ale potřeba více pracovat v oblasti marketingu a public relation pro ještě větší prosazení tanečního sportu mezi ostatními aktivitami mládeže i dospělých. Podstatně je třeba posílit náš vliv v médiích a hlavně prorazit v TV. Budeme muset velmi pečlivě sledovat změny ve státoprávním uspořádání, okamžitě reagovat na měnící se podmínky a zajistit dostatečné financování naší činnosti. Budeme muset najít nové formy spolupráce hlavně se školní mládeží a dát ji větší možnost přístupu k našemu sportu. Budeme se muset více zaměřit na oblast výchovy a přípravy trenérů a dořešit jejich vztahy k porotování. Před námi je stále obrovský kus práce a proto bude nutné najít další ochotné funkcionáře, rodiče, sponzory a mecenáše. Petr Odstrčil, prezident Českého svazu tanečního sportu Přílohy:1. Stav na začátku volebního období
2. Celkový přehled činnosti
3. Mezinárodní postavení
4. Postavení v ČR
5. Organizace
6. Soutěžní oblast
7. Metodická oblast
Na úplný závěr bych rád vyslovil poděkování nejen těm, kteří vydrželi celé funkční období pracovat pro nás všechny, ale i těm, kteří přispěli svou prací v době a na místech, kde jim to jejich podmínky dovolily.